Grenzen zijn iets heel persoonlijks. De ene persoon kan nu eenmaal meer aan dan de ander. Wanneer zeg je ergens “ja” tegen en wanneer zeg je “nee”? Om dat te bepalen moet je weten waar je eigen grenzen liggen. Want het stellen van grenzen wordt nogal willekeurig als je zelf niet helemaal door hebt waar ze liggen. Het voelen van je eigen grenzen blijkt vaak al de eerste uitdaging, want meestal word je pas met een grens geconfronteerd als je (of iemand anders) er overheen bent gegaan. Dus hoe kun je nu op tijd je grenzen herkennen? In deze blog geef ik hiervoor drie tips.

1. Luister naar je lichaam
Jouw lichaam vormt een geweldig instrument voor het aanvoelen van je grenzen. Het liegt nooit, heeft geen behoefte aan aardig gevonden willen worden (behalve door jezelf) en geeft altijd signalen af. De truc is voor jou om die signalen te gaan herkennen en om dan actie te nemen. Wat zijn voor jou de signalen dat je een grens nadert? Ga maar eens na wat je voelt op stressmomenten. En probeer dan ook nog wat verder terug te kijken. Wat waren de waarschuwingssignalen daarvóór? Kreeg je hoofdpijn? Was je snel geïrriteerd? Zenuwachtig? Vermoeid? Had je last van je buik? Op die manier leer je steeds beter de signalen van jouw lichaam kennen en daarmee jouw grenzen.

2. Weet waarom je over je grenzen gaat
Als je weet waarom je over je grenzen heen gaat, kun je een grensmoment gemakkelijker herkennen. Er zijn hiervoor verschillende redenen denkbaar. Misschien ben je iemand die nu eenmaal graag anderen helpt? Je voelt je er goed door of je wilt gewoon altijd het juiste doen wanneer anderen je om hulp vragen. Of wellicht ben jij iemand die zijn grenzen wel kent, maar ze niet durft aan te geven als het er op aankomt en ga je conflicten liever uit de weg, omdat je bang bent dat anderen je niet meer aardig zullen vinden. Stel jezelf op zo’n moment dan eens de vraag: “Voor wie doe ik dit eigenlijk?” Er voor anderen zijn kan heel fijn zijn, maar het is ook oké om er voor jezelf te zijn.

3. Erken dat je grenzen hebt
Het klinkt een beetje als het kip-ei verhaal, maar door te erkennen dat je grenzen hebt, kun je ook beter herkennen wanneer deze grenzen worden overschreden. Een voorbeeld: als je weet en jezelf toestemming geeft om elke middag een dutje te doen, zodat je ’s avonds nog samen met je kinderen gezellig aan tafel kunt zitten tijdens het eten, dan is het ook logisch dat dit niet lukt als je dat rustmoment niet pakt. Dan kun je namelijk direct voor jezelf herkennen dat je over een grens bent gegaan. Probeer jezelf op zo’n moment niet te veroordelen, maar geef erkenning aan je grens en handel daar de volgende keer wel naar.  

Je zult mij niet horen zeggen dat het gemakkelijk is om je grenzen te (h)erkennen. Lange tijd ben ik zelf veelvuldig over mijn grenzen gegaan, dus ik weet hoe lastig het is deze aan te voelen, te accepteren en te beschermen. Maar door te luisteren naar mijn lichaam, mijn grenzen te erkennen en de achterliggende redenen te onderzoeken, is mijn bewustwording over dit thema flink gegroeid. En dat is de eerste belangrijke stap. Vervolgens zul je jouw grenzen ook aan anderen in je omgeving aan dienen te geven. Daarover vertel ik je graag meer in mijn volgende blog.